Biopsja prostaty

1. Biopsja w Sanmedica Clinic wykonywana jest przez lekarza urologa pod kontrolą USG. Przezodbytnicze badanie ultrasonograficzne jest pierwszym etapem biopsji. Nie jest bolesne jednak może wiązać się z uczuciem dyskomfortu. Po wprowadzeniu głowicy pokrytej jałową osłonką oraz żelem lekarz dokonuje oceny anatomii i wielkości prostaty.  Wycinki prostaty pobierane są specjalną igłą ze ściśle określonych miejsc, cała procedura monitorowana i widoczna jest w ultrasonografii.
    Standradowo podczas takiego badania pobierane jest 12 wycinków jednak ostateczna decyzja ile wycinków zastanie pobranych należy do lekarza przeprowadzającego zabieg. Zależy to od wielu czynników a wśród nich znajdują się wiek i stan zdrowia pacjenta oraz wyniki badania PSA.

Wskazania do biopsji prostaty:

1. nieprawidłowy wynik badania PSA (badanie wykonywane jest z krwi w laboratorium),
  2. nieprawidłowy wynik badanie perrectum,
  3. poprzednia biopsja nie potwierdziła nowotworu jednak wynik PSA ciągle rośnie,
  4. jeśli w poprzedniej biopsji potwierdzono wystąpienie, komórek atypowych tj. nieprawidłowych, które nie były sklasyfikowane jako rak stercza,
  5. biopsja może być wykonana ponownie u pacjentów ze stwierdzonym rakiem niskiego ryzyka, którzy nie rozpoczęli leczenie jednak są pod ścisłą kontrolą.

Ryzyko

W związku z przeprowadzeniem biopsji prostaty istnieje możliwość powikłań takich jak:

• Infekcja – pobranie wycinków następuje drogą przezodbytniczą dlatego też możliwe jest rozwinięcie się infekcji układu moczowego, prostaty oraz jąder i najądrzy. Aby minimalizować ryzyko wystąpienia infekcji, pacjent na kilka dni przed planowanym zabiegiem, profilaktycznie zaczyna stosowanie antybiotyku doustnego, które konturowane jest również po badaniu. Dzięki temu powikłanie infekcyjne zdarzają się rzadko, jednak ich wystąpienia nie można całkowicie wykluczyć.
    Jeśli występuje  ból w okolicy krocza, podbrzusza i moszny z towarzyszącymi zaburzeniami oddawania moczu i gorączką powyżej 38 st. C należy bezzwłocznie skontaktować się z ośrodkiem w którym przeprowadzany był zabieg bądź szpitalem.

W bardzo rzadkich przypadkach mogą rozwinąć się poważne powikłania septyczne, wymagające kilkudniowego intensywnego leczenia przeciwzapalnego w warunkach szpitalnych.

• Krwawienie – w następstwie przeprowadzonej biopsji może wystąpić krwawienie z odbytnicy oraz obecność krwi w moczu, stolcu i nasieniu. Jest to częste zjawisko, które nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia pacjenta. Ustępuje samoistnie po upływie 1-2 tygodni.

W celu ograniczenia krwawienia należy przez pierwsze 3 dni po zabiegu unikać nadmiernego wysiłku fizycznego, przyjmować powyżej 2,5 l płynów na dobę oraz stosować profilaktykę antybiotykową.

• Zaburzenia w oddawaniu moczu- najczęstsza przyczyną zaburzeń jest obrzęk błony śluzowej cewki moczowej lub obecność w cewce lub pęcherzu moczowym skrzepów krwi. W bardzo rzadkich przypadkach może wiązać się to z koniecznością wprowadzenia cewnika do pęcherza moczowego.

Jeśli dolegliwości będą nasilone należy niezwłocznie zgłosić się do oddziału urologicznego.

Biopsja w Sanmedica Clinic wykonywana jest w warunkach ambulatoryjnych. Nie wymaga hospitalizacji. Zabieg trwa około 20-30 minut.

Istotne jest przygotowanie informacji na temat przyjmowanych leków zwłaszcza leków hamujących krzepnięcie krwi. Należy pamiętać, że większość leków hamująca krzepnięcie krwi musi zostać odstawiona na kilka dni przed biopsją.

Spożywanie posiłków i napojów w dniu biopsji nie jest zabronione.

Po biopsji

Lekarz przeprowadzający zabieg zaleca przez okres kilku dni stosowanie profilaktyki antybiotykowej. Należy również unikać nadmiernego wysiłku fizycznego oraz spożywć co najmniej 2,5 l płynów dziennie.

Z urologiem prowadzącym należy bezzwłocznie skontaktować się jeśli występuje:

• gorączka
  • nasilone lub przedłużone krwawienie
  • narastający ból w okolicy krocza i podbrzusza
  • nasilone zaburzenia oddawania moczu

Wynik badania histopatologicznego dostępny jest zazwyczaj po około 2-3 tygodniach. O dostępności wyniku badania zostanie Pan powiadomiony przez recepcję Sanmedica Clinic.